Otworzenie sklepu internetowego możed być fantastyczną inwestycją pozwalającą na dotarcie z produktami do szerokiego grona Klientów. Być może sklep prowadzisz, a być może myuślsiz o jego otwarciu. Albo doszedłeś do wniosku, że Twój sklep stacjonarny to za mało.
Warto jednak wiedzieć, że jeśli chcesz prowadzić w pełni legalną działalność, trzeba niestety spełnić wiele wymogów. Jedną z nich jest wpisanie sklepu internetowego do rejestru BDO. Co to takiego i dlaczego ma znaczenie również w przypadku sklepu internetowego?
Dlaczego BDO ma zastosowanie w sklepie internetowym?
BDO to baza danych odpadowych. Część przedsiębiorców zastanawia się, czy wpisanie sklepu internetowego do tego rejestru jest niezbędne, w końcu obrót odpadami nie jest tu aż tak duży jak w sklepach stacjonarnych. Okazuje się jednak, że przecież każdy sprzedawca ma obowiązek zapakować towar, zabezpieczyć go przed uszkodzeniami w transporcie. Opakowania wykonywane są z wielu materiałów, a tym samym przedsiębiorca musi borykać się z odpadami opakowaniowymi. Rejestr jak najbardziej znajduje zastosowanie.
Zakładając sklep internetowy pojawia się więc obowiązek wpisu do bazy BDO. Dodajmy od razu, że możesz samodzielnie zając się takim wpisem (co niestety nie należy do najłatwiejszych rzeczy) albo zlecić to firmie spcjealizującej się w BDO dla sklepów internetowych – firma Aku-Tech.
Jak w praktyce wygląda wpisanie do rejestru BDO?
Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi określa zasady, jakich musi przestrzegać przedsiębiorca prowadząc swoją działalność. Rejestr BDO musi być przede wszystkim prowadzony rzetelnie, należy przestrzegać prawdziwości podanych danych. Inne przepisy obowiązują, gdy wysyłka odbywa się wyłącznie na terenie Polski, a inne gdy paczki dostarczane są do Klientów na terenie UE.
Prowadzając sklep internetowy zgłaszać musisz, jeżeli korzystasz ze zbiorczych kartonów oraz palet. We wniosku trzeba wypisać wszystkie typy opakowań, z których korzystasz. Przy gospodarowaniu odpadami bardzo ważne jest właściwe zarządzanie, a także postępowanie zgodnie z przepisami.
Czy są wyjątki od ewidencji opakowań dla sklepów internetowych?
Jeżeli prowadzisz działalność droppshippingową, czyli polegającą na tym, że towary wysyła za Ciebie hurtownia lub firma zewnętrzna, rejestr BDO nie powinien Cię interesować. Wszystkie kwestie formalne w takim przypadku leżą po stronie podmiotu, który tak naprawdę zarządza takimi opakowaniami. Oczywiście jest to również kwestia ustaleń między Tobą a hurtownią. Może okazać się, że w umowie będzie mowa o opłacie rejestrowej pobieranej na poczet wszystkich kosztów związanych z zarządzaniem opakowaniami. Zwykle dotyczy to opłaty rocznej przybierającej formę abonamentu.
Z podobną sytuacją sklepy internetowe mają do czynienia, gdy korzystają z usług firm logistycznych. To właśnie one magazynują i wysyłają towary do Klientów. Trzeba jednak bardzo dobrze spisać umowę droppshippingową, aby te wszystkie formalności zostały załatwione. Przy spełnieniu wymagań należy kierować się aktualnymi przepisami, one zmieniają się bardzo dynamicznie.
Kiedy mowa o wpisie wprowadzającym produkty do rejestru BDO?
Od 1 stycznia 2022 roku wniosek do BDO wprowadza się wyłącznie elektronicznie, co jest zarówno ułatwieniem, jak i utrudnieniem dla niektórych przedsiębiorców. Można z łatwością dzięki temu zarządzać wszystkimi wnioskami, pilnować kwestii związanych z opakowaniami. Wystarczy, że zalogujemy się na profilu zaufanym, a można będzie złożyć wniosek będący formą deklaracji o gospodarowaniu odpadami z prowadzonej działalności gospodarczej.
Wniosek do obrotu opakowań należy złożyć jeszcze przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej, czyli tak naprawdę przed wysłaniem pierwszej paczki do Klienta. Jeżeli o tym zapomnimy, należy to nadrobić jak najszybciej. Trzeba mieć świadomość, że prowadzenie działalności bez zarejestrowanego numeru BDO jest nielegalne. Grozi za to grzywna w wysokości od 5 tysięcy złotych do nawet miliona złotych, w zależności od skali problemu.
Czy numer BDO musi być widoczny w sklepie internetowym?
Publiczne kampanie edukacyjne podpowiadają, że numer BDO musi być widoczny na dokumentach firmy, która posiada sklep internetowy. Można umieścić taki numer na paragonie, fakturze. Niektórzy decydują się również umieścić numer BDO na firmowej pieczątce, ale nie jest to wymagane przez prawo.
Jeżeli w widocznych miejscach na dokumentach firmowych nie znajdzie się pieczątka z numerem BDO, trzeba spodziewać się w trakcie kontroli grzywny za niedopełnienie formalności. Dobrą praktyką jest umieszczanie numeru BDO w regulaminie sklepu internetowego czy w wybranym miejscu na stronie internetowej. Na pewno Klient będzie wtedy przekonany o tym, że prowadzisz legalną działalność zgodną ze wszystkimi przepisami, bez żadnych pominięć.
Jako wytwórca odpadów na pewno musisz pamiętać o zarządzaniu nimi, szczególnie w czasach, gdy ekologia jest tak ważna. Prowadząc ewidencję odpadów dbasz o swój biznes i środowisko naturalne. Na pewno nie należy tego bagatelizować, ponieważ robisz to dla własnego bezpieczeństwa finansowego, aby uniknąć niepotrzebnych kar. Ponadto zapewniasz swoich Klientów, że odpady po produktowe są składowane w odpowiednich warunkach i nie zaśmiecają środowiska. Dla wielu jest to istotne, dlatego warto szczycić się przestrzeganiem wszystkich przepisów.