Zastanawiasz się nad zajęciami z języka angielskiego dla swojego dziecka? Nie wiesz, czy przedszkole to odpowiedni moment? Jest to całkowicie zrozumiałe – w końcu trudno nam sobie wyobrazić przedszkolaków rozwiązujących ćwiczenia w książkach i uczących się gramatyki.
Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna – zajęcia z języka angielskiego dla dzieci w wieku przedszkolnym różnią się diametralnie od tych w szkole i tych organizowanych dla starszych dzieci. Przeważa tu zabawa, muzyka i ruch, czyli aktywności, które interesują najmłodszych najbardziej. Jak dokładnie wyglądają takie lekcje? Czytaj dalej!
Gry, zabawy, muzyka i ruch, czyli podstawy lekcji angielskiego dla dzieci w wieku 3-6 lat
Moglibyśmy powiedzieć, że na lekcjach angielskiego w przedszkolu dzieci się po prostu dobrze bawią. Czy byłoby to zgodne z prawdą? Tak. Ale czy wyczerpuje to temat? Nie.
Zabawa oczywiście połączona jest z nauką, jednak ta druga jest poniekąd przemycana – dzieci uczą się angielskiego podświadomie. Wynika to z dwóch powodów:
- ekspozycja na język jest najważniejsza w nauce mówienia w danym języku – ważne więc, żeby dzieci przede wszystkim osłuchiwały się w angielskim i próbowały same z niego korzystać;
- zabawy nie są przypadkowe – zawierają one elementy i aktywności pomagają w przyswajaniu języka.
Przyjrzyjmy się temu nieco bliżej.
Gry i zabawy
Jak gry i zabawy uczą dzieci języka angielskiego? Tutaj wszystko tak naprawdę zależy od konkretnych aktywności. Dlatego najlepiej, jeśli zerkniemy na kilka przykładów.
- „Which one is missing?” W tej grze nauczyciel rozkłada karty z obrazkami związanymi z tematem zajęć. Dzieci zamykają oczy, a nauczyciel zabiera jedną kartę. Następnie dzieci mają powiedzieć, jakiej karty brakuje, oczywiście nazywając obiekt na karcie po angielsku.
- „Simon says”. Ta gra, w której dzieci wykonują czynności wskazane przez Simona (nauczyciela lub jedno z dzieci) tylko jeśli poprzedzone są słowami „Simon says”.
Takich gier jest mnóstwo – są one podstawą zajęć z języka angielskiego dla dzieci w przedszkolu.
Muzyka i ruch
Muzyka i ruch często współgrają, pomagając dzieciom przyswajać nowe słówka i zwroty. Tę pierwszą znajdziemy już na samym początku zajęć – nauczyciele często zaczynają lekcje właśnie od piosenki (np. „Good Morning”), która służy jako przywitanie i ćwiczy powiązane zwroty.
W przypadku ruchu mamy tak naprawdę różne możliwości. Najprostszym rozwiązaniem jest zabawa w ciepło-zimno, oczywiście po angielsku – dziecko szuka przedmiotu nazwanego w języku angielskim.
Jak muzyka i ruch współgrają na zajęciach z angielskiego dla przedszkolaków? Doskonałym przykładem jest piosenka „Head, Shoulders, Knees & Toes”. Łączy ona zwroty związane z częściami ciała z tańcem, który polega na… wskazywaniu wymienionych w piosence części ciała.
Czy takie lekcje angielskiego rzeczywiście działają?
Odpowiedź brzmi: tak! Dzieci w ten sposób mimowolnie uczą się podstaw języka angielskiego a do tego… dobrze się bawią! Dzięki temu zaczynają lubić naukę angielskiego, co ma kluczowe znaczenie na dalszym etapie edukacji – starsze dziecko, które lubi uczyć się angielskiego, będzie bardziej zmotywowane wewnętrznie, a tym samym włoży więcej wysiłku w naukę i wyciągnie więcej wartości z zajęć.
Czy warto zapisać dziecko już w tym wieku? Tak. Chociaż liczba słówek, których nauczy się dziecko wieku 3 czy 4 lat może wydawać się niewielka (w porównaniu do dorosłych), to zbuduje w ten sposób solidne podstawy, które zaprocentują w przyszłości! A jeśli szukasz dobrej szkoły językowej, to z naszej strony serdecznie polecamy Early Stage – sieć szkół językowych dla dzieci, której placówki znajdziesz w całej Polsce. Oferty kursów i informacje o metodach znajdziesz na stronie szkoły: