Dla każdego pracownika w organizacji ważne jest posiadanie skutecznych umiejętności komunikacyjnych. Dotyczy to zwłaszcza menedżerów, którzy muszą zajmować się obowiązkami lub funkcjami związanymi z poprawą produktywności pracowników, pracy zespołowej i wydajności. Jeśli początkujący lub doświadczony menedżer chce pozostać na szczycie swoich zadań, ważne jest, aby opanować umiejętności komunikacji pisemnej, werbalnej i niewerbalnej.
Pamiętaj, że każda interakcja kierownika z pracownikiem może być traktowana jako okazja do wywarcia pozytywnego wpływu zarówno na sprawy zawodowe, jak i osobiste.
Dobra komunikacja jest niezbędna dla każdego w miejscu pracy. Menedżerowie szczególnie potrzebują tego zestawu umiejętności.
Istnieje kilka korzyści, na które można liczyć w przypadku menedżerów posiadających skuteczne umiejętności komunikacyjne.
Poznaj szkolenia z efektywnej komunikacji – szkolenia24h.pl/oferty/kat_interpersonalne/kat2_efektywna-komunikacja
Wśród różnych korzyści, na które mogą liczyć menedżerowie, są:
1. Przekazywanie informacji zwrotnej pracownikom
Obowiązkiem kierowników jest regularne przekazywanie pracownikom informacji zwrotnych na podstawie ich zachowania i wyników. Teraz to, jak dobrze menedżer się komunikuje, zadecyduje o sposobie, w jaki pracownicy otrzymają te informacje zwrotne. W pewnym sensie będzie to miało bezpośredni wpływ na sposób, w jaki pracownicy zachowują się i działają w przyszłości. Jeśli komunikacja przekazywana przez kierownika jest zwięzła i przejrzysta, pracownicy są w stanie lepiej działać i zachowywać się właściwie w układzie organizacyjnym.
Poznaj – Odkryj swoje umiejętności przywódcze: Test samooceny – Czy nadaję się na lidera?
Jednak gdy umiejętności komunikacyjne menedżerów są niewystarczające, widać duże zamieszanie, a nawet spadek produktywności w miejscach pracy. Dlatego też, czy to w sytuacji jeden na jeden, czy w grupie, menedżerowie muszą dobrze się komunikować, aby upewnić się, że wyniki zespołu są na właściwej drodze.
- czytaj również – Korzyści ze szkoleń dla menedżerów
2. Relacje z innymi działami
Efektywne umiejętności komunikacyjne dla menedżerów są również ważne, gdy pracownicy mają do czynienia z innymi działami w organizacji w taki czy inny sposób. Najczęściej menedżerowie są zobowiązani do interakcji z pracownikami innych działów w celu wymiany pomysłów i informacji. Kiedy menedżer ma doskonałe umiejętności komunikacyjne, pomaga budować zaufanie w różnych działach i umożliwia im pracę nad osiągnięciem wspólnego celu.
3. Rozwiązanie konfliktu
Menedżerowie muszą mieć doskonałe umiejętności słuchania, jeśli mają poprawić swoje umiejętności komunikacyjne. Menedżerowie, którzy mają tendencję do lepszego słuchania swoich pracowników, zyskują od nich zaufanie i dają im do zrozumienia, że ich opinie też się liczą. Pomaga to również pracownikom w swobodnym omawianiu wszystkich problemów, które miały wpływ na ich wydajność. Kiedy menedżerowie mają doskonałe umiejętności komunikacyjne, mogą utrzymać wysokie morale zespołu i pomóc rozwiązywać konflikty na czas, zanim wymkną się one spod kontroli.
4. Zarządzanie występami
Aby podnieść poziom wydajności pracowników, menedżerowie muszą doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne. Menedżerowie, którzy prowadzą otwartą i szczerą komunikację ze swoimi pracownikami, w rzeczywistości ułatwiają dwustronny dialog, który ma kluczowe znaczenie w przeprowadzaniu ocen opartych na wynikach.
5. Budowanie zespołów
Skuteczne umiejętności komunikacyjne dla menedżerów pomagają również budować zespoły. Na przykład menedżerowie mogą wykorzystywać swoje umiejętności komunikacyjne do ustalania reguł, definiowania ról pracowników, zachęcania pracowników do podejmowania własnych decyzji i wyznaczania celów dla swoich zespołów. To nie wszystko; Doskonałe umiejętności komunikacyjne pozwalają również menedżerom łatwo i skutecznie zwiększać morale, produktywność i jedność zespołu.
Poznaj również szkolenia dla menadżerów – interpersonalne – szkolenia24h.pl/oferty/kat_menedzerskie/kat2_interpersonalne
Czym jest komunikacja?
Komunikacja to po prostu czynność przenoszenia informacji z jednego miejsca, osoby lub grupy do innego.
Każda komunikacja obejmuje (przynajmniej) jednego nadawcę, jedną wiadomość i odbiorcę. Może się to wydawać proste, ale komunikacja jest w rzeczywistości bardzo złożonym tematem.
Na transmisję wiadomości od nadawcy do odbiorcy może wpływać wiele różnych rzeczy. Należą do nich nasze emocje, sytuacja kulturowa, środek komunikacji, a nawet nasza lokalizacja. Złożoność sprawia, że dobre umiejętności komunikacyjne są uważane za tak pożądane przez pracodawców na całym świecie: dokładna, skuteczna i jednoznaczna komunikacja jest w rzeczywistości niezwykle trudna.