W trendach dotyczących zarządzania biznesem co jakiś czas pojawiają się rozmaite nowinki. Niektóre z nich nie przetrwają nawet sezonu, podczas gdy inne wywierają tak pozytywne wrażenie, że ich twórcy stają się autorytetami w swojej dziedzinie. Lean Management jest jedną z takich innowacji, która w istocie powstawała już od… połowy poprzedniego wieku!
Jak wiele innych pomysłów, również Lean Management często traktowany jest zbyt pobieżnie. Pracownicy uważają go za system krytyki i nadzoru ich pracy, co wynika z postaw kierownictwa. Z kolei zarządzający często niechętnie podchodzą do tematu wprowadzania innowacji, które mogłyby być korzystne – wymagają jednak pracy. Tymczasem system ten i jego korzyści poznali już giganci.
Ciągłe doskonalenie
Jeśli chcielibyśmy w dwóch słowach określić, czym właściwie jest Lean Management, będą to słowa: ciągłe doskonalenie. W tej stworzonej przez Toyotę filozofii prowadzenia firmy głównym celem jest doskonalenie produktu względem oczekiwań klientów, ulepszanie i usprawnienia procesu produkcji, ale również profesjonalizacja pracowników, która prowadzić ma do wyrobienia odpowiednich zwyczajów, fachowości na stanowiskach. Wszystko to łącznie ma na celu polepszenie pozycji firmy do tego stopnia, aby uzyskiwała ona kolejne, pozytywne rezultaty.
Przez lata głównym celem była przede wszystkim praca nad produktem, aby był jeszcze bardziej odpowiedni względem oczekiwań klientów. Tymczasem zauważono, że ignorowane były kwestie związane z kadrą pracowniczą. Brak reakcji na pomysły, skargi, sugestie, ale również duża kontrola bez rozszerzania zaufania oraz kompetencji pracowników sprawiały, że zakład nie działał lepiej – wręcz przeciwnie. To właśnie jest polem do pracy we współczesnej odmianie Lean Managementu.
Odpowiednie narzędzia
Można stwierdzić, że w istocie filozofia ta nie jest niczym skomplikowanym, a jej wprowadzenie nie wymaga specjalnych przygotowań. Każdy zarządzający firmą powinien jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że jedynie profesjonalne działanie jest w stanie wprowadzić długotrwałe procesy, które zmienią się w efekty. Lean Management prowadzi do tego, że produkty i usługi są tańsze, łatwiej jest je wytworzyć i zaproponować klientom, dla których są lepiej dopasowane. Z drugiej strony pracownicy czują się istotną częścią przedsiębiorstwa i w sposób naturalny realizują wysokie standardy, jednocześnie nie obawiając się uwag co do procesu produkcji.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób wprowadzić Lean Management w swoim przedsiębiorstwie, zapraszamy Cię na wydarzenie: https://leankonf.pl/.