Czy, aby sprzedać bądź zyskać zlecenie wystarczy praca dobrze przeszkolonego fachowca? Ile w tym wszystkim zależy od wizerunku człowieka na danym stanowisku, ile od jego wykształcenia, a ile jeszcze od samego otoczenia, w którym zachodzi proces sprzedaży czy przyjmowania zleceń?
Wszystko wskazuje coraz częściej na to, że to nie jest triada, w której jedna część składowa stanowi główny i dominujący element procesu przy małym udziale pozostałych warstw, a trio, gdzie wszystkie części są tak samo ważne i nie mogą bez siebie funkcjonować.
Kwalifikacje do pracy.
Specjalistyczne umiejętności potrzebne są do pracy w każdej branży, dlatego już od wielu lat stawia się na najróżniejsze szkolenia i kursy, które podnoszą kwalifikacje pracowników i ułatwiają funkcjonowanie firm i zakładów pracy. Takie są obecnie czasy, że należy stale uzupełniać i zdobywać nowe zasoby wiedzy w swojej dziedzinie, bo tylko tak możemy zapewnić sobie stałą i pewną pozycję na rynku pracy.
Wizerunek pracownika.
Nie mniej ważny jest również wizerunek pracownika, tym bardziej wówczas, gdy ma on kontakty bezpośrednie z klientami. Wizerunek to przecież nie tylko wygląd osobisty i higiena osobista, ale także mowa ciała, asertywność i wiele innych indywidualnych zdolności społecznych, które bądź to zdobywamy w sposób naturalny bądź musimy nabyć poprzez szkolenia. (tego typu warsztaty z komunikacji, kreatywności czy z wywierania wpływu dostępne są pod tym linkiem). Obecnie nawet od informatyków wymaga się nienagannego wyglądu, a przecież jeszcze kilka lat temu w tej profesji panowała zupełna dowolność w wyglądzie i ubiorze, co było oczywiście tolerowane przez pracodawców. Dzisiaj freak dobrze widziany jest na scenie, ale nie w firmach zajmujących się obsługą klientów biznesowych. Warto także pamiętać o tym, że obecnie od pracowników na określonych stanowiskach wymaga się czegoś takiego, co potocznie nazywamy klasą, bo właśnie tego typu cechy przydają się dosłownie w każdej sytuacji zawodowej i osobistej. Człowiek z klasą dba o swój czas i czas swoich klientów, a taka cecha jest na wagę złota.
Przestrzeń do pracy.
Niektórzy uważają, że dobrze „odpicowane” biuro to strata pieniędzy, tak samo jak gadżety reklamowe czy koperty z nadrukami firmowymi, jednak trudno nie odnieść wrażenia, że te wszystkie drobne elementy skrupulatnie budują markę organizacji podkreślając jednocześnie jej profesjonalizm. Wręcz istnieją takie branże, w których bez tego typu elementów nie można w ogóle mówić o sprawnej działalności, jak chociażby branża reklamowa, marketingowa czy we wszelkiego typu pracowniach architektonicznych, artystycznych. Przestrzeń, do której zapraszamy klientów i kontrahentów jest ogromnie ważna.
M-S-M